Select Page

Spoznajmo gobe – 8. razstava gob v našem domu

Danes, v nedeljo 22.9.2024 in jutri 23.9.2024 so v avli na ogled gobe, ki smo jih za ogled nabrali v petek, soboto in nedeljo člani gobarskega društva Lisička Maribor. Gobe smo označili. Pri vsaki gobi je natisnjeno slovensko in latinsko ime. Če kliknete na kodo ob imenu, boste na telefonu lahko prebrali veliko zanimivih stvari o gobi, ki ste si jo odbrali na kodi.

Na razstavi je 90 različnih gob. Razstavljene so tudi risbe in pobarvanke vas dijakov, ki ste jih ustvarili na likovnem krožku.

Hvala vsem, ki ste prinesli gobe za razstavo.

Spodaj si lahko preberete še prispevek PRIMER DOBRE PRAKSE V DIJAŠKEM DOMU LIZIKE JANČAR: RAZSTAVE SAMONIKLIH GOB

AN EXAMPLE OF GOOD PRACTICE IN THE LIZIKA JANČAR BOARDING SCHOOL: EXHIBITIONS OF WILD MUSHROOMS

zapisala organizatorica razstave Rasta Vrečko

   

PRIMER DOBRE PRAKSE V DIJAŠKEM DOMU LIZIKE JANČAR: RAZSTAVE SAMONIKLIH GOB

AN EXAMPLE OF GOOD PRACTICE IN THE LIZIKA JANČAR BOARDING SCHOOL: EXHIBITIONS OF WILD MUSHROOMS

Rasta Vrečko, spec. PZU, prof. lik. pedagogike   Dijaški dom Lizike Jančar  rasta.vrecko@ddlizika.si

Povzetek

V Dijaškem domu Lizike Jančar, v sodelovanju z gobarskim društvom Lisička, od leta 2004 pripravljamo gobarske razstave, ki so namenjene dijakom, staršem, vsem zaposlenim in drugim obiskovalcem. Cilj razstav je spoznavanje gob »v živo« in ozaveščanje o biotski raznovrstnosti, saj delamo razstave z mislijo na skupni jutri in z zavedanjem odgovornosti do prihodnjih generacij. Uveljavljena praksa je primer dobrega sodelovanja šolske institucije in zunanjega  društva.

Ključne besede: dijaški dom, gobarske razstave, biotska raznovrstnost

 Abstract

Since 2004, the Lizika Jančar boarding school has been preparing mushroom exhibitions for students, staff, parents and other visitors in cooperation with the Lisička Mushroom Society Maribor. The aim of the exhibitions is to learn about mushrooms and raise awareness about biodiversity, as we create exhibitions with a common tomorrow in mind and with an awareness of our responsibility towards future generations. Our established practice is an example of good cooperation between external societies and school institutions.

Keywords: boarding school, mushroom exhibitions, biodiversity

 

ZAKAJ RAZSTAVLJATI GOBE V DIJAŠKEM DOMU?

 V vzgojnem programu za dijaške domove (Vzgojni program za dijaške domove, 2011) piše, da so med temeljnimi cilji vzgajanje in izobraževanje za trajnostni razvoj, globlje poznavanje in odgovoren odnos do naravnega in družbenega okolja, do prihodnjih generacij. Dijake je potrebno navajati na pravilen odnos do narave ter jih vzgajati in izobraževati za trajnostni razvoj. S tem, ko so razstave gob postavljene neposredno v dijaškem domu, v prostoru avle, kjer gre vsak srednješolec najmanj dvakrat mimo, pritegnejo pozornost in radovednost. Nekateri zaobidejo razstavo večkrat na dan. Drugi postojijo in se ob pomoči članov gobarskega društva urijo v prepoznavanju gob s poslušanjem, gledanjem, dotikanjem in vonjanjem. Razstave omogočajo neposredno učenje o gobah. Nastajajo v sodelovanju s člani gobarskega društva Lisička. Tako društvu kot nam je v interesu neformalno izobraževanje mladih v duhu varstva narave. Tomšić (2017) piše, da so v slovenskem šolskem sistemu dijaški domovi institucije, kjer se v skladu s cilji in načeli Vzgojnega programa za dijaške domove načrtovano izvajajo procesi neformalnega izobraževanja, izobraževanje za osebno rast in razvoj.

»Po definiciji ACS je neformalno učenje učenje, ki je organizirano, načrtno in načrtovano in ni ocenjeno.« (Andragoški center Slovenije, 2012). Dečman (2013) piše, da je premalokrat poudarjeno, da so dijaški domovi pomembno okolje neformalnega izobraževanja. Dijaki so v procesu neformalnega izobraževanja na razstavah vedno opozorjeni na ekološko zavest, odgovorno okoljsko vedenje, gozdni vandalizem in uredbe.

»Prepovedano je zavestno uničevanje zavarovanih vrst gliv, zlasti odvzem iz narave, ali uničevanje gob in podgobja ter ogrožanje obstoja teh vrst na njihovem naravnem območju razširjenosti.« (Uredba o  zavarovanih prostoživečih glivah)

Šerod (2016) piše, da je gobarjenje oblika preživljanja prostega časa v naravi, ki zahteva tudi skrb za okolje, saj želimo prihodnjim generacijam zapustiti čim manj okrnjeno naravo in bogate gozdove. Pomembno je  vzgajanje določene gobarske kulture in zdrav ter spoštljiv odnos do narave, še posebej do mikroflore.  Valenčak (2015) navaja, da so izkušnje iz prve roke, v živo, lahko ključ do okoljskega izobraževanja, ki poveča okoljsko odgovorno vedenje. Cilj razstav je že od samega začetka okoljsko izobraževanje in ozaveščanje o biotski raznovrstnosti gliv.

»Trenutno imamo v Sloveniji popisanih okoli tri tisoč vrst gliv, ocenjujemo pa, da jih je pri nas okoli 15 do 20 tisoč. Vsako leto najdemo več novih vrst.« (Šerod, 2022)

Pojem biološka raznolikost (biotska raznovrstnost) opredeljuje mnogovrstnost vseh življenjskih oblik v našem življenjskem okolju. 7. člen Zakona o ohranjanju narave pravi, da morajo ravnati fizične in pravne osebe tako, da prispevajo k ohranjanju biotske raznovrstnosti in varujejo naravne vrednote. V predgovoru raziskave biotske raznovrstnosti in pestrosti Slovenije (Čerček, 2001) opozarja, da je ocena stanja v Sloveniji pokazala, da so problemi veliko hujši, kakor smo si doslej predstavljali. Zato je naša odgovornost do prihodnjih generacij toliko večja.

 

IZVEDBA RAZSTAV SAMONIKLIH GOB

 

Idejo za prvo gobarsko razstavo, ki smo jo pripravili leta 2004 v Dijaškem domu Lizike Jančar, je dala vzgojiteljica Rasta Vrečko. V pogovorih z dijaki je vzgojiteljica spoznala, da so iz pokrajin, kjer gobe odlično uspevajo. Dijaki iz Prekmurja, Koroške in Štajerske živijo pretežno v vaseh in v krajih, kjer uspevajo raznovrstne gobe. Na vprašanja, ki jih je pred prvo razstavo vzgojiteljica zastavila o gobah in gobarjenju 60 dijakom, je občasno v družbi dedka gobaril samo en dijak. 12 dijakov je periodično uživalo samonikle gobe, ki so jih našli v gozdu pretežno starši ali sorodniki. Vzgojiteljica je ugotovila, da v prostem času intervjuvani srednješolci redkokdaj zaidejo v gozd ali pa sploh ne, saj se bojijo klopov, medvedov, volkov… Ko je dijake povprašala, ali bi jih zanimalo kaj več o gobah, so pokazali zanimanje, ne pa navdušenja.

 

Prva Mini gobarska razstava

Prva gobarska razstava je bila organizirana v dijaškem domu ob obeležitvi svetovnega dneva habitata 4. oktobra 2004. Srednješolke so prinesle in razstavile gobe, ki so jih nabrale doma. Aranžirale so mize, pomagale označiti gobe s slovenskimi imeni in razstavile zgibanke o zaščiti proti klopom. Po gobarski razstavi nas je popeljal determinator gob Slavko Šerod.  Za gobe se je na prvi razstavi zanimala le peščica dijakov.  Naslednjo razstavo smo postavili čez 12 let.

 

Druga razstava

  1. 10. 2016 smo v sodelovanju z Gobarskim društvom Lisička v avli doma razstavili 100 vrst gob. Razstavi smo dali ime Gobarjenje. Gobe je označil z lističi v slovenskem in latinskem jeziku determinator Slavko Šerod, ki je odgovarjal tudi na vprašanja dijakov. Razstava je sovpadala s svetovnim dnevom hrane (16. oktober) in je bila delček mozaika v projektu »Mb je kul«. Obiskovalci so se zanimali za različne priprave gob v kulinariki in pokazali največ interesa za užitne gobe, ki jih uporabljamo za hrano.

»Nisem vedela, da na travnikih rastejo  »mičkene« gobe vlažnice, ki so pokazatelj zdravega okolja in veljajo, zaradi mavričnih barv, za orhideje gobjega sveta. Če opazimo vlažnice na domačem travniku, vemo, da narava še ni uničena, saj te lepe gobe rastejo edinole v zdravem okolju.«  (dijakinja Taja)

Tretja razstava

  1. 9. 2017 je bilo postavljenih na ogled 197 gob. Dijake so najbolj zanimale užitne gobe, zavarovane gobe in psihoaktivne gobe.

»Gobe nosimo v košari. Vem, da gob ne nosimo v plastičnih vrečkah, ker se trosi med prenašanjem zadržujejo v plastiki, namesto da bi se trosili in raznašali po gozdnih tleh.« (dijakinja Eva)

 

Četrta razstava

  1. 9. 2018 je bila četrta razstava, na kateri smo razstavili 132 gob. Predsednik Gobarskega društva Lisička Maribor je pripravil za dijake krajše poučno predavanje o gobah in odgovarjal na vprašanja, ki so mu jih zastavljali obiskovalci. Prišlece so na razstavi najbolj zanimala ugodna rastišča za gobe in čas pojavljanja gob.

»Doma vedno odrežemo gobe z nožem. Nisem vedela, da lahko gobo zavrtimo, da ne poškodujemo podgobja.« (dijakinja Tea)

 

Peta razstava

Peta gobarska razstava je bila organizirana 5. 10. 2020. Na ogled je bilo 315 različnih gob. Dijaki so lahko gobe prijeli v roke in ugotovili, da nekatere, kot na primer žametasti goban, ob dotiku spremenijo barvo. Bili so presenečeni nad prijetnim vonjem gobe dišeče tramovke in osupli, da nekaterih gob, kot je na primer drevesna goba  navadna cepilistka (Schizophyllum commune), ne smejo nikoli povohati, saj goba povzroča hude zdravstvene težave, če micelij te gobe zaide v pljuča in se goba razvija zatem v pljučih. Z dovoljenjem gostujočega determinatorja  so lahko dijaki nekaj primerkov pekočih gob iz rodu golobic tudi poskusili in zatem seveda izbljunili. Obiskovalci so bili začudenimi nad zdravilnimi lesnimi gobami, ki so bile prav tako postavljene na ogled.

»Danes sem se naučil, da se lahko avto parkira največ 5 metrov od roba ceste. Šofer ne sme zapreti poti gozdnih vlak. Nespoštovanje parkiranja v gozdu je kaznivo dejanje.« (dijak Marcel)

 

Šesta razstava

  1. 10. 2021 smo v avli dijaškega doma postavili na ogled 180 gob. Na razstavi smo posvetili največ pozornosti strupenim gobam. Smrtno strupene in strupene gobe smo izolirali in jih opazovali v vzgojiteljskem kabinetu. Med smrtno strupenimi gobami smo na razstavi videli 4 gobe: navadno podvihanko, zeleno mušnico, prstenolistno razcepljenko ̶ lilasti različek in poljsko koprenko. Na razstavi so bile tudi strupene gobe: rdeča mušnica, redkvičasta čeladica, redkvičasta medlenka, nizka rdečelistka, pogubna kolobarnica, panterjeva mušnica, žveplena kolobarnica, karbolni kukmak, pegasta kolobarnica. Obiskovalce smo poučili, da v naših gozdovih raste več vrst gob, katerih zaužitje je lahko usodno.

»Nisem vedela, da  je okoli 200 strupenih in 20 smrtno strupenih gob v Sloveniji. (dijakinja Taja)

»Ker stanujem dokaj blizu Kozjanskega parka, si bom šel s staršema pogledat v  grad Podsreda razstavo liofiliziranih gob, ki je na ogled skozi vse leto.« (dijak Jan)

 

Sedma razstava

  1. 10. 2022 smo v avli dijaškega doma postavili razstavo z imenom Gobje kraljestvo. Na ogled je bilo 315 gob. Precej zanimanja je bilo za pogojno užitne gobe ter za gobe, ki so užitne mlade. Gobarska razstava je bila nekaj posebnega, ker so se vključili dijaki Srednje lesarske šole Maribor, ki bivajo v domu, ter izdelali lične lesene gobe, ki so bile zanimiva obogatitev.

»Ker obiskujem Srednjo zdravstveno šolo, sem zadovoljna, da sem izvedela nekaj več o zastrupitvah z gobami.« (dijakinja Mojca)

 

SKLEP

 Dvodnevne gobarske razstave v Dijaškem domu Lizike Jančar omogočajo neformalno izobraževanje in nas vsako leto opomnijo, da premalo poznamo naravo. Obiskovalcem razkošno približajo bogat in prelep gobarski pregled raznolikih samoniklih gob: užitnih, strupenih, neužitnih, smrtno strupenih, zdravilnih, drevesnih … Prišleki gobe spoznajo »v živo« in se ob pomoči članov gobarskega društva urijo v  prepoznavanju gob z gledanjem, dotikanjem in vonjanjem. S tem, ko so razstave gob postavljene neposredno v dijaški dom, v prostor avle, kjer gre vsak mimo, tako ali drugače pritegnejo pozornost. Polovica dijakov, ki si je v avli podrobneje ogledala gobe, je povedala, da bi šla prostodušno mimo gobarske razstave, če bi bila razstava nekje v mestu. Evalvacija je pokazala, da je izkustveno učenje  o gobah mladostnikom privlačno in zanimivo.

 

Lektoriranje: Denis Černko, prof. slov. in Erik Kurbos, prof. nem. in ang.

Literatura in viri

Andragoški center Slovenije (2012). Neformalno učenje. Pridobljeno s http://www.acs.si/neformalno_ucenje.   Pridobljeno 23. 11. 2012.

Čerček Hočevar, A. (2001). Predgovor. V  B. Hlad  in P. Skoberne P. (ur.), Pregled stanja biotske raznovrstnosti in krajinske pestrosti v Sloveniji. Ljubljana. Ministrstvo za okolje in prostor Republike Slovenije, Agencija RS za okolje.

 Dečman Dobrnjič, O. (ur.). (2013). Dijaški domovi in neformalno izobraževanje. Zavod RS za šolstvo. Pridobljeno s: https://www.zrss.si/pdf/Dijaski-domovi-in-neformalno-izobrazevanje.pdf 23. 9. 2023.  Pridobljeno 25. 10. 2023.

Šerod, S. (ur). (2016). Zbornik gobarskega društva Lisička ob 50. letnici delovanja  z dodatkom: Opis gliv iz rdečega seznama gliv Slovenije. Gobarsko društvo Lisička Maribor. Dostopno tudi na: https://www.gobe.si/dokumenti/Zbornik.pdf.

 Šerod, S. (2022) Predavanje Gobje kraljestvo-interno gradivo, 6. 10. 2022, Dijaški dom Lizike Jančar.

Tomšič, P. (2017). Preživljanje prostega časa dijakov Mariborskih srednjih šol. (Magistrsko delo, Univerza V Mariboru. Filozofska fakulteta). Pridobljeno s: https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?id=66423&lang=slv&prip=rul:1458889:d4. Pridobljeno 16. 10. 2023.

Uredba o zavarovanih prostoživečih glivah s Seznamom zavarovanih gliv. 4. člen. Pridobljeno s  https://www.gobe-zveza.si/uredbe-zakoni/. Pridobljeno 11. 10. 2023. 2723.

Valenčak, S.(2015). Znanje in odnos osnovnošolcev do narave in naravne dediščine v kozjanskem parku, Univerza v Ljubljani. Pedagoška fakulteta. Pridobljeno s  http://pefprints.pef.uni-lj.si/2956/1/Valen%C4%8Dak%2C_S._Magistrsko_delo.pdf. Pridobljeno 11. 10. 2023.

Zakon o ohranjanju narave (Uradni list RS, št. 96/04 Pridobljeno s http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO1600. Pridobljeno 18. 10. 2023.

Vzgojni program za dijaške domove (2011). Uradni list RS, št. 5 /12. Pridobljeno s https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Srednja-sola/Dijaski_domovi/Vzgojni-program-za-dijaske-domove.pdf. Pridobljeno 14. 10. 2023.

Orodna vrstica za dostopnost